“SUCCES MOET JE MEETBAAR MAKEN, LOGISCH TOCH..”
Een TwoWayz-Cruijff-je.
Om op z’n Cruijffs binnen te koppen: “Succes moet je meetbaar maken, logisch toch…” Dat zal niemand tegenspreken. Maar waarom stappen we in de praktijk zo makkelijk over successen heen? Neem een voorbeeld aan high fivende voetballers die knuffelend en dansend over het veld rollen. Waarom genoegen nemen met enkel een glimlach? Zonde. Mogelijk draait het verhaal dan ook om hoe concreet en tastbaar het beoogde resultaat is. Maar ook hoe we dat in beeld blijven houden als inspiratiebron, als magneet.
Energie geeft resultaat
Een blik op het afgelopen jaar toont vele momenten waarin energie en inzet de rode draad vormen in het gedane werk, maar de uiting van het ‘Say Yes gevoel’ dat is nauwelijks zichtbaar. Welke verbeterprojecten een manager op dit moment heeft lopen, kan hij feilloos benoemen, maar bij de vraag welke reeds succesvol afgesloten zijn, bleek hij een aantal mooie successen onbedoeld over het hoofd te hebben gezien. Of neem de directeur van een middelgrote handelsonderneming die de laatste jaren geen groei maar juist terugloop zag. “We zijn een miljoenenomzet kwijtgeraakt en krijgen het niet terug, daar baal ik van”. Toch stopte de neerwaartse spiraal en is 2018 een eerste stap van een zichtbare omkering. Met als mijlpaal het terugwinnen van klantvertrouwen, wat resulteert in een prachtige meerjarenovereenkomst welke vorige maand getekend werd.
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg
“Het gaat zoals het gaat, we doen het al jaren zo” en toch ontevreden zijn over het resultaat. Een allergische reactie krijgen wij ervan! Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg, een spreekwoord dat hier naadloos op aansluit. De wereld verandert in een rap tempo, net zoals de verwachtingen van leveranciers. Ga je daar in mee, dan pluk je er de vruchten van, want een klant die vraagt of je er intern de bezem door hebt gehaald omdat alles zo soepel loopt, daar krijg je toch het ultieme Say Yes gevoel van?
Wees concreet
Concrete doelen stellen is belangrijk en vergeet vooral niet te inspireren! Neem als voorbeeld het verdubbelen van je rendement voor belastingen naar 1 mio. Een heel concrete (jaar)doelstelling die meetbaar is. Maar voel jij ‘m ook? En jouw mensen? Say Yes?!? Waarschijnlijk niet. Waar wij met TwoWayz vaak naar kijken, dat is het beoogde effect van de doelstelling. Je gaat het realiseren, maar dan.
Wat gebeurt er? Hoe verandert het jullie wereld?
Steek je een dikke sigaar op, boek je een reis naar een ver oord met een wit strand? Denk niet alleen naar de ‘what’ maar kijk naar je ‘why’ dat belooft namelijk inspiratie. Realisatie van doelstellingen betekent ruimte voor extra investeringen. Bijvoorbeeld om die oude machine eindelijk eens te vervangen of de ruimte die ontstaat voor het HR-plan, voor deskundigheidsbevordering. Dat nieuwe product wat steeds een beetje blijft hangen kan nu eens écht doorontwikkeld worden of wat te denken van een kerstextraatje voor de medewerkers?
De boodschap van dit verhaal? Het gaat niet enkel om meetbaarheid, maar juist om wat het bereik daadwerkelijk toevoegt en oplevert. Visualisatie van de boodschap zorgt voor een continu aandachtspunt. Om dat vast te houden helpt het vieren van tussentijdse successen.