Wat zijn trends nou eigenlijk? En wat maakt een trend een trend?

Trends, in de media en vakbladen is er veel aandacht voor, maar wat zijn het eigenlijk? Wat maakt een trend een trend? De nieuwste mode, speltbrood, industriële robots, van lean naar agile teams, zonnepanelen en elektrische auto’s. Maar het zijn niet alleen de nieuwste technologieën en snufjes die het maken. Denk ook aan behoeften, filosofieën en veranderende normen en waarden. Ze zijn er in alle soorten en maten!

De kunst van ondernemen

Het komt niet zomaar uit het niets, iedere trend heeft z’n voortekenen die de groei of intrede laten zien. De kunst is om als ondernemer het juist aan te voelen en nog belangrijker: om er tijdig en adequaat op in te spelen. Daar doe je namelijk je voordeel mee.

Onze top vijf upcoming en groeiende communicatietrends:

Personalisatie

Het is al enige tijd gaande: personalisatie, waarbij het binden van publiek de voornaamste troef is. Audience building begint bij een doordachte benadering. Wat maakt hen nieuwsgierig, trekt aandacht en houdt het ook vast? Contentcreatie verschuift van vluchtig, oppervlakkig en weinig naar standvastig, relevant en beter. De context is waar het om gaat en nog belangrijker is het voeren van de dialoog met het publiek. Personalisatie is het gereedschap voor herkenbaarheid en verdiepingskansen.


Video – Virtual – & augmented reality

De opmars van video en livestreaming zagen we de afgelopen jaren sterk groeien en de rek is er nog niet uit. Als je het ons vraagt, is dit dé mainstreammarketingtool die wordt opgenomen in de contentplannen van 2019.  Naar verwachting zal meer dan zeventig procent van social content uit video bestaan. Waarbij de uitdaging ligt in het boeien van de kijker in de eerste vijf seconden. Zorg dus voor een korte, krachtige boodschap die gevoel en emotie stimuleert. Maak nieuwsgierig!

Upcoming zijn ook mobiele devices, die gelanceerd worden om video- en augmented reality (AR) uit te rollen. Het lijkt een kwestie van tijd, voordat deze nieuwe technologische communicatiekanalen de verschillende platformen ontdekken. Social media als Snapchat en Instagram haken hier met nieuwe AR-filters sterk op in. Wat betekent dat nou concreet? Nou wat dacht je van in je nieuwe keuken staan nog voordat hij geplaatst is? Dat helpt met beslissen. Of alvast plaatsnemen in je zojuist geconfigureerde auto geeft een daadwerkelijk gevoel bij een aanstaande aankoop.


Influencers

Influwat? Influencers, geen mysterieuze wezens, maar een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie die helpt een product zicht- en tastbaar te maken voor de doelgroep. Door middel van een gerichte strategie geeft de inzet hiervan nieuwe inzichten of een spinoff. De belangrijkste kracht is dat promotie van een merk of product bijna onzichtbaar een flinke boost krijgt. Het is de authenticiteit van influencers die de communicatie sterk laagdrempelig maakt. Een realistische weergave van de werkelijkheid, persoonlijke ervaring en beleving. Zeker zinvol dus om eens te kijken wie er voor uw merk of product kan optreden. Want mark our words: 2019… het jaar van de ‘rise of the influencer’!!


Agile teams

Enkel met een goed portie flexibiliteit gooi je je ‘menselijkheid’ in de strijd. Geknipt daarvoor zijn agile methoden in teamverband. Waarom? Omdat de focus nadrukkelijk ligt op klantgerichte samenwerking en het aanhaken bij verschillende inzichten, zowel vanuit de klant als de markt. Wapen je je hier mee, dan ben je in staat om direct in te spelen op snelle veranderingen en specifieke behoeften van wispelturige consumenten. Niet alleen de attitude verandert, ook de taal en het gedrag!


Direct klantcontact

Sneller, directer en laagdrempeliger, dat zijn de te zetten stappen als het gaat om contact tussen een bedrijf en de consument. Een van de ontwikkelende trends van volgend jaar is dan ook direct chatcontact. Consumenten willen niet meer wachten op een antwoord. Twee werkdagen of zelfs vierentwintig uur is al niet meer genoeg. De komende tijd doen chatbots, welke als het ware werken als sterk gestandaardiseerde helpdesk, verder hun intrede. Het inzetten van deze communicatievorm, WhatsApp of een ander social platform voor community management en communicatie is hot en van toegevoegde waarde. Bereikbaar en beschikbaar zijn met een persoonlijke touch!

Onvoldoende grip op groei?

In drie dagen uw groeipotentie in kaart.

Ready to Grow-scan