Business Case: Producent in custom-made bevroren taarten en gebak
Strategie en structuur verbetering
Introductie
Bedrijf in de foodsector in Nederland met Europese export van diepgevroren producten (omzet ca. 15mio). Geen productie afdeling in eigen beheer, productie van ‘eigen recepten’ wordt ingekocht. Wel volledige regie over supply chain keten vanuit verkoop >> naar inkoop >> naar vrieshuis/stock management >> logistiek klantlevering >> administratieve afhandeling. Organisatie die aan de vooravond stond van een mogelijk sterke groei.
Groei-vraag
In het gehele supply chain proces zijn we té afhankelijk van één persoon en zijn we druk met registraties en corrigerende werkzaamheden. Lopen op de tenen. We kunnen eigenlijk eventuele groei niet of niet goed managen.
TwoWayz programma
-
Ready to Grow scan. Inzichten krijgen in verbeterpotentieel.
-
Procesoptimalisatie (detectie van verspillingen in het proces en deze verbeteren) Leveranciers evaluatie / Verkorten van feedback cirkel / Verminderen administratieve handelingen door aan de voorkant informatievoorziening te verbeteren
-
Verbeteren beschikbaarheid en overzicht actuele informatie
-
First Time Right Registratie FTR % per week per maand. Bij afwijkingen, direct analyse bronoorzaak en eventueel preventieve – / corrigerende verbetermaatregelen
-
Strategische uitgangspunten bepalen en Online- en offline communicatiemiddelen aanscherpen
Resultaat
-
First Time Right percentage stijgend van 84% naar 92%. Hierdoor minder re-work = meer tijd.
-
Afname van 3 administratieve handelingen per order = meer tijd.
-
Met dezelfde capaciteit een eerste groeiontwikkeling van 15-20% in de back-office processen goed op kunnen vangen met dezelfde middelen.
- Strategische verbetering aansturing en ondersteuning salesteam